همراه بورس

بورس بانک‌ها چیست؟

بورس بانک‌ها چیست؟ کدام سهام در بورس بانک‌ها پرسودتر است؟

 
 

بورس بانک‌ها هم بعد از رشد بی سابقه بورس ایجاد شد. به عبارتی همه آمده‌اند! شرکت‌ها و صنایع مختلف را می‌گوییم. همه به‌منظور جذب سرمایه وارد بازار بورس شده‌اند. بد نیست بدانید که بانک‌ها هم خودشان را به بزم رسانده‌اند! در ادامه با بورس بانک‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

حالا که صنایع متخلف خصوصی و دولتی سهام‌شان را برای فروش عرضه کرده‌اند، دست سرمایه‌گذاران برای انتخاب درست و کسب سود فراوان از همیشه بازتر است. یکی از معروف‌ترین گروه‌های حال حاضر بازار بورس، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است که برخلاف باقی گروه‌ها از ثبات بیشتری برخوردار است. چندی پیش که شاخص کلی بورس شدیداً صعودی بود، سهام بانک‌ها هم روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کرد. جالب اینکه پس از سقوط تاریخی بورس، سهام این گروه کم‌ترین ضرر را متحمل شد و حتی در بیشتر مواقع صعودی باقی ماند!

در این مقاله راجع به بورس بانک‌ها صحبت می‌کنیم. البته منظور از این عبارت، شکل خاصی از بازار بورس نیست. برای اینکه گیج نشوید، اجازه دهید ابتدا این معنای این مفهوم را برایتان کاملاً مشخص کنیم.

وقتی از بورس بانک‌ها سخن می‌گوییم، منظورمان چیست؟

احتمالاً ماهیت بازار بورس را می‌دانید! شرکت‌های مختلف از صنایع گوناگون سهام خود را برای فروش عرضه می‌کنند و سرمایه‌گذاران به امید کسب سود، این سهم‌های عرضه‌شده را خریداری می‌کنند؛ البته هیچ تضمینی برای سود کردن وجود ندارد و حتی ممکن است سرمایه‌گذار متضرر شود. قاعدتا در مورد بورس بانک‌ها نیز همین گونه است.

طی چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ، خصوصی و دولتی، همه و همه سعی کردند به هر نحوی وارد بازار بورس اوراق بهادار شوند. یکی از صنایعی که با تمام قوا وارد و به امید جذب سرمایه و نقدینگی وارد این بازار شد، صنعت غول‌پیکر بانکداری بود!

بانک‌های خصوصی و دولتی زیادی در بازار بورس هستند! حتی با وجود اینکه خیلی وقت است بازار بورس اوضاع خوبی ندارد، همچنان نمادهای بانکی روند رو‌به‌رشدی دارند. به همین جهت گزینه‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری – مخصوصاً بلندمدت – محسوب می‌شوند.

اما چرا بورس بانک‌ها برخلاف عموم صنایع دیگر حاضر در بورس روندی صعودی دارند؟

صنعت بانکداری تحت تاثیر عوامل جهانی نیست!

نوسانات جهانی تاثیر آنچنانی بر بانک‌های ایران ندارند! یعنی خیلی مهم نیست که نرخ جهانی طلا با افت شدید مواجه شده باشد یا اقتصاد تمام دنیا درگیر رکود باشد. سازوکار بانک‌های ایرانی دخلی به هیچ‌کجای دنیا ندارد.

اصلی‌ترین دلیل تحریم‌هایی است که بر این بانک‌ها اعمال شده. تحریم‌هایی آنقدر سفت‌و‌سخت که توپ تکانشان نمی‌دهد و همین مسئله باعث شده تا بانک‌ها هم از تاثیرات ناشی از وقایع مختلف جهان ایمن بمانند.

بیایید از کمبودها فرصت بسازیم. این حقیقت یکی از مهم‌ترین مزایای سهام بانکی است. در واقع با خرید سهام یک بانک داخلی، خیال‌تان راحت است! چون سهامی که خریده‌اید، به احتمال خیلی زیاد روند افزایشی خواهد داشت. فارغ از اینکه اقتصاد تمام کشور و حتی دنیا دچار بحران شده است.

گروه بانک‌ها هم درست مثل هر گروه دیگری در بازار بورس، نماد مخصوص‌ به خود را دارند.

نماد گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری: و

در بازار بورس اوراق بهادار، همه شرکت‌هایی که در یک صنف و صنعت فعالیت می‌کنند، دارای یک نماد مشترک هستند. این نماد‌ها برای شناسایی گروه هر سهم به کار می‌روند. از آنجایی که زمینه فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتباری یکسان است، همه آن‌ها در گروهی با عنوان بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار دارند و نماد این گروه حرف “و” است!

بر این اساس، تمام سهم‌هایی که ابتدای نام‌شان حرف “و” وجود دارد، سهام یک بانک یا موسسه اعتباری هستند که در بازار بورس حضور دارند.

اگر قصد سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار را دارید و علی‌الخصوص می‌خواهید سهام بانک‌های فعال در بازار بورس را بخرید، باید با نمادهای این سهم‌ها آشنا شوید.

با 10 نماد معروف گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری آشنا شوید

 

همان‌طور که گفتیم، سهام تمام بانک‌ها در بازار بورس اوراق بهادار با حرف “و” شروع می‌شوند. در ادامه 10 نماد اصلی این گروه را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

1) وبصادر

این نماد متعلق به سهام بانک صادرات است. در لحظه نگارش این مقاله، وبصادر بیشترین حجم معاملات (1050 میلیارد ریال) را در میان 10 نماد اصلی دارد و به‌نوعی می‌توان گفت که رهبر بازار گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است. همچنین ارزش هر سهم این نماد در حال حاضر 2690 ریال است که نسبت به روز گذشته، رشد خیره‌کننده 5.91 درصدی را ثبت کرده است. آن هم در روزهایی که ارزش بیشتر نمادها رو به افول است.

2) وتجارت

بانک تجارت با نماد وتجارت در بازار بورس کشور فعالیت می‌کند. این نماد هم مثل وبصادر حال و روز خوبی دارد و حجم معاملات آن در لحظه نگارش این مقاله 856 میلیارد ریال برآورد شده است. در مورد قیمت هر سهم این نماد هم باید بگوییم که با رشد 2.84 درصدی نسبت به روز گذشته، ارزشی معادل 2900 ریال دارد!

3) وبملت

سومین نماد از 10 نماد معروف گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری هم به یک بانک دولتی دیگر اختصاص دارد، بانک ملت! این بانک که جزو شناخته‌شده‌ترین بانک‌ها میان مردم این مرزوبوم است، حجم معاملاتی برابر با 693 میلیارد ریال را ثبت کرده است. ارزش هر سهم این نماد نسبت به روز گذشته 2.85 درصد افزایش یافته و به عدد 4330 ریال به ازای هر سهم رسیده است.

4) وپست

پست بانک ایران با نماد وپست در بازار بورس حضور دارد و سهامش را در اختیار سرمایه‌گذاران مشتاق قرار می‌دهد. این نماد گرچه با حجم معاملاتی 475 میلیارد ریال، از این حیث در رتبه چهارم قرار دارد؛ اما خوب است بدانید که ارزش سهام این نماد از تمام نمادهای دیگر این گروه بیشتر است. هر سهم وپست با رشد قابل‌توجه 5.96 درصدی، به ارزشی برابر با 20440 ریال به ازای هر سهم رسیده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تفاوت ارزش سهام مشهود است!

5) وپاسار

پنجمین نماد معروف گروه، متعلق به بانک خصوصی پاسارگاد است. حجم معاملات این نماد در لحظه برابر با 466 میلیارد ریال است. ارزش هر سهم بانک پاسارگاد یا همان نماد وپاسار، 12950 ریال است که نسبت به روز قبل 1.73 درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین وپاسار پس از وپست ارزشمندترین نماد گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

6) وپارس

دیگر بانک خصوصی معروف کشور یعنی پارسیان، با نماد وپارس در بورس حضور دارد. حجم معاملات سهام این نماد 465 میلیارد ریال است و اختلافی بسیار جزئی با وپاسار متعلق به دیگر بانک خصوصی کشور یعنی بانک پاسارگاد دارد؛ اما ارزش هر سهم این نماد، تفاوت بسیاری با ارزش وپاسار دارد! هر سهم در لحظه نگارش برابر است با 3150 ریال!

7) ونوین

بانک خصوصی دیگری که سهامش را در بازار بورس عرضه کرده، بانک اقتصاد نوین است و نماد آن ونوین نام دارد! این نماد با حجم معاملاتی 328 میلیارد ریال و ارزش 4740 ریال (با تجربه رشد 0.42 درصدی) به ازای هر سهم، یکی دیگر از 10 نماد معروف و شناخته‌شده این گروه است.

8) وسینا

نماد بانک سینا در بازار بورس، وسینا نام دارد! جالب است که تمام نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، روندی صعودی را از خود نشان داده‌اند و تنها نمادی که پایین رفته، همین وسینا است! حجم معاملاتی نماد بانک سینا برابر با 198 میلیارد ریال است و ارزش هر سهم این نماد 3330 ریال!

9) وکار

 

نماد بانک سینا در بازار بورس، وسینا نام دارد! جالب است که تمام نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، روندی صعودی را از خود نشان داده‌اند و تنها نمادی که پایین رفته، همین وسینا است! حجم معاملاتی نماد بانک سینا برابر با 198 میلیارد ریال است و ارزش هر سهم این نماد 3330 ریال!

10) وخاور

عجیب‌ترین نماد در میان اعضای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری برای بانک خاورمیانه است، وخاور! اگر فردی از حرف اول نماد یعنی “و” نداند، فکر می‌کند این نماد متعلق به شرکتی است که در زمینه ساخت ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین فعالیت می‌کند.

این نماد در حال حاضر ارزش معاملاتی ناچیزی نسبت به دیگر نمادهای گروه دارد. تنها 21935 میلیون ریال! اما سهام این نماد جزو ارزشمندترین‌ها به‌شمار می‌رود. هر سهم خاور با رشد 2.36 درصدی مواجه شده و حالا ارزشی برابر با 9540 ریال به ازای هر سهم دارد!

نکته بسیار مهم: کسب سود و ضرر در بازار بورس، ناشی از نوسانات همیشگی این بازار است. تمام اعداد و ارقامی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم، مربوط به زمان نگارش مقاله یعنی هفته اول فروردین 1400 است. بنابراین بسته به زمانی که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، اعداد و ارقام هم ممکن است دستخوش تغییرات بسیاری شده باشند.

حالا که با 10 نماد اصلی گروه بانک‌ها و موسسات اعتبار آشنا شدید، بد نیست که با رهبر این گروه در بازار هم آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم وبصادر یا همان بانک صادرات رهبری را در اختیار دارد؛ اما چرا؟

چرا وبصادر رهبر گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است؟

منظور از رهبر گروه در بازار بورس، نمادی است که بیشترین تاثیر را بر دیگر نمادها می‌گذارد؛ یعنی رشد آن به رشد دیگر نمادها کمک می‌کند و افول آن بر باقی نمادهای گروه تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین رهبر یا لیدر در تعیین وضعیت گروه در کل بازار، نقشی مهم را ایفا می‌کند.

وبصادر به خاطر حجم بالای معاملاتی‌ای که دارد، گزینه بسیار مناسبی برای رهبری این گروه است. میزان عرضه و تقاضا برای سهام بانک صادرات بیشتر از سهام باقی بانک‌ها است و همین موضوع یک فاکتور بسیار مهم در تعیین رهبر محسوب می‌شود؛ اما فاکتورهای دیگری هم وجود دارند!

عوامل موثر در تعیین رهبر یک گروه در بازار بورس اوراق بهادار

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده لیدر یک گروه، میزان سرمایه آن شرکت است. بالطبع هرچه سرمایه بیشتر باشد، احتمال لیدر شدن هم زیاد است! عوامل تاثیرگذار دیگر عبارتند از میزان ارزش هر سهم، حجم معاملاتی هر نماد، تعداد سهامی که قرار است برای فروش عرضه شود، نقدینگی ورودی و ….

بنابراین لیدر یا رهبر در هر گروه، با احتساب موارد فوق تعیین می‌شود.

جدا از اینکه در هر گروه، یک نماد نقش رهبر را دارد و تاثیر به‌سزایی بر دیگر نمادها می‌گذارد، هر گروه هم بسته به میزان قدرتی که دارد، می‌تواند نقش کوچک یا بزرگی در صعود یا سقوط کل بازار داشته باشد!

نقش گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در کل بازار بورس: تعیین‌کننده!

گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، بزرگ‌ترین گروه بازار بورس و اوراق بهادار نیستند! اما جزو بزرگ‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. با این اوصاف نمی‌توان از نقش مهم این گروه در روند کلی این بازار چشم‌پوشی کرد!

رهبر صنعت بانکداری، یعنی وبصادر – که می‌دانید متعلق به بانک صادرات است – جزو 10 نماد برتر کل بازار است و به همین خاطر این گروه نقش تعیین‌کننده‌ای در روند کلی بازار دارد. البته نیاز به تاکید است که روند صعودی وبصادر به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و این نماد فقط یکی از تعیین‌کننده‌ها است.

اما آیا می‌توان با قطعیت سهام یک نماد بانکی را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد؟!!

کدام سهام در بورس بانک‌ها پرسودتر است؟

یک سوال کلی که نمی‌توان به آن پاسخ دقیقی داد! اگر انتظار دارید در ادامه به شما بگوییم سراغ سهام نماد X بروید و از سهام نماد Y اجتناب کنید، باید بگوییم که متاسفانه یا خوشبختانه از این خبرها نیست!

برای بررسی سودآور یا زیانده بودن یک سهام در یک بازه زمانی مشخص (کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت)، باید عوامل بسیاری را مورد تحقیق و تفحص قرار داد. نمی‌توان با نگاه به ارزش سهام و رشد و افت آن در طول یک روز یا یک هفته تصمیم گرفت!

همان‌طور که گفتیم در لحظه نگارش این مقاله، سهام نماد وپست متعلق به پست بانک ایران، بیشترین ارزش را دارد؛ اما خب هیچ تضمینی وجود ندارد که این مسئله تا چندماه دیگر هم صادق باشد. شاید ارزش سهام این نماد با سقوطی تاریخی مواجه شود و فقط ضرر کنید.

برای انجام هرگونه معامله مستقیم در بورس باید حداقل دانش در این زمینه را داشته باشید. داشتن کد بورسی و امکان فعالیت در این بازار، برای کسب سود کافی نیست! تا می‌توانید بخوانید و یاد بگیرید.

در رابطه با بانک‌ها باید تحقیق همه‌جانبه داشته باشید و از وضعیت پشت‌پرده آن‌ها اطلاعات کسب کنید. شاید اوضاع به همان خوبی‌ای که مسئولین بانک می‌گوید نباشد. شاید ارزش‌ها حباب باشند و هیچ پشتوانه‌ای برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

شایدهای بسیاری وجود دارند که فقط با کسب دانش بیشتر به قطعیت تبدیل می‌شوند.

توصیه می‌کنیم بی‌گدار به آب نزنید و به‌جای اینکه دنبال معرفی یک نماد مشخص باشید، دانش‌تان را در این زمینه افزایش دهید تا خودتان بتوانید نماد درست را شناسایی و انتخاب کنید.

چند جمله برای جمع‌بندی

صنعت بانکداری هم از دیگر صنایع عقب نمانده و بانک‌های بسیاری سهام‌شان را در بازار بورس عرضه کرده‌اند. یک نکته بسیار مهم = راجع به این صنعت وجود دارد! آن هم اینکه به‌خاطر تحریم‌هایی که همیشه وجود داشتند، این صنعت در کشور ما از نوسانات و تغییر قیمت‌های جهانی مستقل شده است. این استقلال این معنی را می‌دهد که بانکداری ایران تاثیر بسیار کمی از عوامل خارجی دارد. شاید در نگاه کلی این موضوع یک خصوصیت منفی باشد، اما هنگام سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار، قطعاً یک مزیت محسوب می‌شود.

نماد گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در این بازار حرف “و” است. هر نمادی که با این حرف شروع شود در این گروه قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید سهم بانک‌های حاضر در بازار بورس را دارید، به جای اینکه دنبال یک نام مشخص بگردید، دانش‌تان را افزایش دهید تا بتوانید با درنظر گرفتن تمام جوانب انتخاب درست را انجام دهید.