همراه بورس

نماد شستا در بورس چیست؟

 

 

بررسی سهام شستا

«شستا» نام اختصاری «شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» است. سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان مهم‌‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور و یکی از بزرگ‌ترین نهاد‌های بیمه‌ای منطقه غرب آسیا در راستای تأمین آتیۀ نیروی کار کشور و خانواده‌‌هایشان، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های پربازده بود تا ارزش ذخایر بیمه‌شدگان حفظ و منابع لازم برای ایفای تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت این سازمان تأمین شود. سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) نیز در چارچوب‌‌های هدایتی خود برای پایداری صندوق‌های تأمین اجتماعی توجه به سرمایه‌گذاری را ضروری می‌داند تا این صندوق‌ها بتوانند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. به‌همین‌منظور شستا به‌عنوان یک مجموعۀ تخصصی در امر سرمایه‌گذاری در تاریخ 6/1/1365 تأسیس شد. این شرکت با حق بیمه‌ای که میلیون‌ها کارگر و کارمند بیمه‌شده هر ماه به مدت 30 سال به سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازند سرمایه‌گذاری می‌کند تا این سازمان بتواند تعهدات بیمه‌ای و حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

ورود شستا به بورس و بازتابش

تبدیل این شرکت سهامی خاص به سهامی عام در ۱۳۷۹ بوده است و آخرین افزایش سرمایه‌ها در ۱۳۹۸ و 1399 و برای حضور در بورس. شستا در این سال با فراهم‌ساختن زیرساخت‌‌هایی همچون تقویت شفافیت، تسهیل تأمین مالی برای سهامداران، قیمت‌گذاری شرکت در تابلوی بازار سرمایه، امکان مقایسۀ وضعیت مالی و عملکردی شستا با سایر شرکت‌‌های حاضر در بازار سرمایه، افزایش نقدشوندگی دارایی‌ها و سهام، و افزایش سرمایه‌اش به 8000 میلیارد تومان توانست به بازار بورس اوراق بهادار بپیوندد. در 27 فروردین ۱۳۹۹، 10% از سهام شستا برای اولین بار در بورس تهران عرضه شد و این بزرگ‌ترین عرضۀ اولیه تا آن زمان بود. در مجموع ۸ میلیارد سهم عرضه شد که از این تعداد ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم برای عرضه عمومی و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم هم به‌منظور  عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد. البته پیش از این عرضه نیز از ۱۸۸ شرکت مدیریتی شستا ۸۲ شرکت وارد بورس شده بودند. سهم شستا از تعداد کل عرضه‌‌های اولیۀ سال 98 در بورس 35% بوده‌است و سهمش از کل ارزش‌‌های اولیه 36%. فعالیت این مجموعه در بورس موجب توجه عموم سرمایه‌گذاران به آن و شناخت دقیق‌تر ویژگی‌ها و فعالیت‌های آن شد و به قول خبرگزاری جمهوری اسلامی، عرضۀ اولیۀ سهام شستا تمامی معادلات دنیای سرمایه را تغییر داد. این خبرگزاری پیش‌بینی کرد هر سهام شستا با توجه به قیمت مناسب، فراوانی تعداد سهامداران و حمایت دولت -که نمی‌خواهد مردم اعتمادشان را به عرضه‌های بعدی شرکت‌های دولتی از دست بدهند- 30 تا 50% رشد کند، اما بیان کرد گروهی از صاحب‌نظران احتمال می‌دهند اشکالات ساختاری و عدم شفافیت صورت‌حساب‌های برخی شرکت‌های شستا بر روی سامانۀ کدال موجب افت کلی ارزش سهام آن شود. ایرناپلاس نیز دربارۀ بورسی‌شدن آن می‌نویسد: شستا به‌عنوان یک شرکت دولتی با مجموعۀ گسترده و پرتعدادی از صنایع، شرکت‌ها و محصولات در دوره فعالیت خود به بنگاه‌داری دولتی دامن زده‌است و عرضۀ آن در بورس می‌تواند علاوه بر افزایش شفافیت در عملکرد این شرکت، به ارتقای بهره‌وری و سودآوری آن بینجامد و سازمان تأمین اجتماعی را از بنگاه‌دار بزرگی که مدیریت شرکت‌های متنوعی را بر عهده دارد، به ناظری تغییر دهد که در راستای ارتقای سطح رفاه بیمه‌شدگان و بازنشستگان تلاش می‌کند.

اطلاعات تارنمای شستا دربارۀ فعالیت‌هایش

خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، ایلنا، تسنیم، فارس، دانشجو و روزنامه‌های اقتصادی به‌ویژه دنیای اقتصاد از رکوردزنی‌های عرضۀ سهام شستا و تأثیر مثبت آن بر بازار سرمایه از پاییز 98 و به‌ویژه در بهار 99 فراوان نوشته‌اند، اما کامل‌ترین و موثق‌ترین منبع برای شناخت دقیق و همه‌جانبۀ شستا و اخبار فعالیت‌ها و وجوه مالی و اقتصادی آن تارنمای شستا است (مقایسه کنید با اطلاعات کم و نامرتب تارنمای سازمان تأمین اجتماعی). در این تارنما، هم اهداف و ارکان مدیریتی و اجرایی شستا معرفی شده‌اند، هم هلدینگ‌های تابعه و محصولات هریک، هم سامانه‌های ارتباطی و سایت‌های مربوط به آن و هم گزارش مفصّل عملکرد سال 98.

تارنمای یادشده توضیح می‌دهد که موضوع فعالیت شركت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری و مشاركت در فعالیت‌‌های اقتصادی و بازرگانی تولیدی، خدماتی (مالی، مدیریتی و…) و تشكیل انواع شرکت‌ها و انجام چنین مواردی است: خریدوفروش و پذیره‌نویسی سهام شركت‌‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی پذیرفته‌شده در بورس و خارج از بورس؛ خریدوفروش سهام و سرمایه‌گذاری در شركت‌‌های خارجی؛ آماده‌سازی و وارد‌کردن شركت‌‌های سرمایه‌پذیر به بورس اوراق بهادار؛ خریدوفروش اموال منقول و انجام فعالیت‌‌های بازرگانی و تجاری؛ استفاده از تسهیلات بانك‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخلی یا خارجی یا تأسیس این‌گونه مؤسسات؛ و اخذ نمایندگی از مؤسسات و شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری معتبر داخلی و خارجی جهت تحقق موضوع فعالیت شركت.

اکبر ترکان رئیس هیئت مدیره، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیرۀ شستا و محمود ملکوتی‌خواه و سید ضیاءالدین شجاعی برهان دیگر اعضای هیئت مدیره‌اند.

بخش هلدینگ‌های تابعۀ شستا شامل این موارد است: سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو)؛ سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو)؛ سرمایه‌گذاری سیمان تأمین (سیتا)؛ سرمایه‌گذاری صدر تأمین (معادن و صنایع وابسته به آنها: تاصیکو)؛ سرمایه‌گذاری صبا تأمین؛ سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تأمین؛ خدمات ارتباطی رایتل؛ سرمایه‌گذاری توسعۀ انرژی تأمین (تدکو)؛ کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران. در بخش محصولات نیز فهرست شرکت‌‌های تابعۀ هر بخش را می‌بینیم، به همراه محصولات و اطلاعات تماس با هرکدام.

بخش شفافیت عملکرد نیز شامل چنین موارد جزئی مفیدی است: صورت مالی شرکت‌ها در دو سال 97 و 98؛ گزارش افزایش سرمایۀ شرکت‌های گروه؛ اعضای هیئت مدیرۀ شرکت‌های گروه؛ اساس‌نامه و چارت سازمانی شرکت‌‌های گروه؛ و دستورالعمل و شیوه‌نامۀ واگذاری (فروش) املاک شستا.

بخش سامانه‌‌های ارتباطی شامل سامانۀ مدیریت اسناد (سما)، سامانۀ یکپارچۀ نظارت و ارزیابی (سینا)، سامانۀ املاک شستا (سامان) و سامانۀ امور سهامداران (سهام) است که هرکدام به انجام فعالیت‌ها یا گزارش اخبار بخش ویژه‌ای از فعالیت‌های شستا اختصاص دارد. جز این‌ها باید از دادرس (سامانۀ جامع امور حقوقی و قراردادها) و سامانۀ هوش تجاری (BI) شستا نیز یاد کنیم که به تجمیع اطلاعات روزانۀ اقتصادی، عملکردی و نیروی انسانی 166 شرکت مدیریتی شستا می‌پردازد. روزنامه‌های اقتصادی و خبرگزاری‌های گوناگون در 27/5/99 گزارش داده‌اند که سامانه‌های تولید و فروش، سفر و مأموریت‌های خارجی، صورت‌جلسات داخلی، خرید شرکت سرمایه‌گذاری دارو تأمین (تیپیکو) و فروشگاه اینترنتی شرکت توزیع داروپخش نیز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در جهت افزایش شفافیت فعالیت‌های شستا افتتاح شده‌است.

بخش شستارسانۀ تارنما شامل اخبار و رویدادها و گزارش‌‌های تصویری شستاست و در دی‌ماه 1399، خلاصۀ گزارش عملکرد شش‌ماهۀ هریک از شرکت‌‌های شستا را نیز در این صفحه می‌بینیم. در بخش ویدئو نیز فیلم‌‌های پنج‌دقیقه‌ای مرور عملکرد هلدینگ‌‌های گوناگون در دسترس است.

گزارش عملکرد

در کتاب گزارش عملکرد سال 98، که البته در مواردی آمار سال 99 را نیز در بر می‌گیرد و از همۀ این اطلاعات جدیدتر یاد خواهیم کرد، می‌بینیم که این موارد از اقدامات و دستاورد‌های کلیدی در شستا دانسته شده و مورد توجه مدیریت است: ساماندهی شرکت‌‌های تابعه؛ ارتقای شفافیت و توسعۀ نظارت سیستمی؛ حمایت از نوآوری؛ پیگیری حقوق ذینفعان و وصول مطالبات؛ بهینه‌سازی مدیریت پروژه‌ها و طرح‌ها. شاید گواهی‌هایی که شرکت‌های تابعۀ شستا طبق این گزارش در سال 98 به دست آورده‌اند تا حدودی این ادعاها را تأیید کند: 13 گواهی‌نامۀ ایزو، انتخاب 115 شرکت به‌عنوان واحد نمونۀ صنعتی، 27 جایزۀ تعالی منابع انسانی، 7 تندیس رعایت حقوق مصرف‌کننده، 9 جایزۀ صادرکنندۀ نمونه، 11 جایزۀ محیط‌زیستی و مانند اینها. البته بیان نشده‌است که هرکدام از افتخارات را کدام واحدها کسب کرده‌اند. در کاتالوگ شستا نیز می‌خوانیم که انحلال 29 شرکت زیان‌ده در سال 98 در دستور کار شستا قرار داشته‌است تا به رشد سودآوری بخش‌های گوناگون خود شتاب بیش‌تری ببخشد.

شاید یکی از نقد‌هایی که بتوان بر این گزارش وارد دانست این باشد که تاریخ تهیۀ گزارش سال 98 مهرماه آن سال ذکر شده‌است (می‌دانیم که بعد از آن تاریخ هم تکمیل شده)، اما با توجه به آن می‌شد انتظار داشت گزارش مستقل سال 99 هم تا حال که دی‌ماه 99 است تهیه شده و در تارنمای شستا قرار گرفته باشد، اما تنها اطلاعات پراکنده‌ای از این سال در همین گزارش سال 98 وارد شده‌است که به همه اشاره خواهیم کرد.

در این گزارش می‌خوانیم که 166 شرکت شستا مدیریتی و 89 شرکت غیرمدیریتی هستند که 72 شرکت مدیریتی و 32 شرکت غیرمدیریتی به بورس پیوسته‌اند. همچنین اعضای تحت پوشش سازمان اجتماعی 14,430,385 نفرند، خانوادۀ اعضای تحت پوشش سازمان اجتماعی 43 میلیون نفر، کارکنان شرکت‌‌های تابعه 45,734 نفر و مشارکت‌کنندگان بورسی در عرضۀ اولیه 2,070,000 نفر بوده‌اند. سازمان تأمین اجتماعی 4/88% سهم شستا را در اختیار دارد و 6/11 سهم متعلق به سایر مشارکت‌کنندگان است.

صورت سود و زیان سال 98، در صورت‌‌های مالی تلفیقی، با توجه به زیان‌ده‌بودن شماری از شرکت‌‌های تابعه، میزان سود ناخالص در گروه (تلفیقی) کم‌تر از شرکت اصلی است، البته 112% افزایش تا پایان خرداد 99 نسبت به سال قبل، کماکان نشانۀ موفقیت خانواده‌است. سود پایۀ هر سهم در گروه شرکت‌‌های شستا نیز با 217% رشد نسبت به سال قبل روبه‌رو است. اما جهش سودآوری شرکت اصلی چشمگیر است و با سود خالص بیش از 19.000 میلیارد تومان 327% رشد را تا پایان خرداد 99 نشان می‌دهد. این جهش سودآوری باعث رشد نرخ بازدهی دارایی‌ها از 20 به 57% و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام از 32 به 69% شده‌است.

میزان فروش خانوادۀ شستا در سال 98 به 71.000 میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال قبل 67% رشد داشته‌است. بیش‌ترین رشد در این بخش با 236% متعلق به گروه صبا تأمین است. رایتل با 75% و صنایع عمومی تأمین با 69% رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. مجموعۀ 9 هلدینگ تابع شستا در سال 98 با 132% رشد توانسته‌اند سودی معادل 209000 میلیارد ریال خلق کنند. نکتۀ شایان‌ِذکر خروج دو هلدینگ انرژی و رایتل از زیان‌دهی است. در پایان خرداد سال 99، 86% سود شستا به شرکت‌های مدیریتی و 14% سود به شرکت‌های غیرمدیریتی آن تعلق داشته‌است. ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های شستا طی سه سال اخیر 479% رشد داشته‌است.

تعداد گزارش‌های مقبول شرکت‌ها نیز در سال 98 سی درصد رشد داشته‌است. سازمان حسابرسی نیز صورت‌های مالی این سازمان را در پایان خرداد 99 مطلوب و در بالاترین سطح 22 سال اخیر اعلام کرده‌است.

شرکت‌های صادرکنندۀ تابع شستا نیز در پنج ماه نخست سال 99 به 106% تعهدات ارزی خود –یعنی بیش از تکالیف قانونی- عمل کرده‌اند.

در بخش تبدیل اموال و دارایی‌های غیرمولد به مولد نیز 645 ملک شناسایی و جمعاً 50.000 میلیارد ریال ارزش‌گذاری و ازجمله دفاتر مرکزی 54 شرکت از تهران به محل کارخانه‌شان منتقل شده‌اند.

سرمایۀ این شرکت در ابتدای سال 99 برابر 20.300 میلیارد ریال بوده و سود سالانه‌اش را نزدیک به 3.000 میلیارد تومان می‌دانند، ضمن اینکه 8.000 میلیارد نیز بدهی دارد.

در بین هلدینگ‌ها نخست به صبا تأمین اشاره می‌کنیم که بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور است، در سال 93 وارد بورس شد و عرضۀ اولیۀ 12% سهام آن در فرابورس در فروردین 99 حدود دو میلیون متقاضی داشت و بزرگ‌ترین عرضۀ اولیۀ بورس لقب گرفت. سرمایۀ هلدینگ صبا 45.000 میلیارد ریال است، بازده بالاتر آن نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری 263%، بازده پرتفوی بورسی 533% است، بازدهی‌اش نسبت به بازدهی بورس 233% بالاتر است و نسبت به فرابورس 180%. رشد سود خالص صبا از سال 97 تا 98 برابر 782% و رشد رقیبش مهان 20% بوده‌است. رشد سود تلفیقی هلدینگ صبا نیز 796% گزارش شده‌است. تأسیس شرکت سبدگردان اندیشۀ صبا در سال 98 برای مدیریت سهام شرکت‌های این بخش از مهم‌ترین دستاوردهای این سال صبا بوده‌است.

سپس باید به بخش نفت، گاز و پتروشیمی اشاره می‌شود که سود خالص آن تا پایان خرداد 99 به بیش از 60 میلیارد ریال رسیده و 72% رشد را تجربه کرده‌است. 8% از کل ظرفیت اسمی تولید صنعت پتروشیمی کشور و 10% از ظرفیت پالایشگاهی به این گروه تعلق دارد. شرکت نفت پاسارگاد (با 36% سهم در صادرات)، نفت ایرانول (با 11%) و پتروشیمی‌های فن‌آوران (با 27%)، خراسان (با 15%)، غدیر (7%)، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (3%) و فارابی (1%) فعالان این بخش هستند. صنایع بارز کرمان (تایر) زیرمجموعۀ این بخش است.

در هلدینگ دارویی نیز اکثر شرکت‌های مدیریتی و غیرمدیریتی بورسی هستند. این بخش 70% از مواد اولیۀ داروی کشور و 30% از تولید و توزیع داروی کشور را در اختیار دارد و 53% از سهم سود خالص شرکت‌های دارویی بورس را به خود اختصاص داده‌است. سود خالص هلدینگ تیپیکو به‌صورت تلفیقی در این بخش 137% و سود خالص شرکت اصلی 199% بوده‌است.

بخش صدر تأمین به معادن فلزی و غیرفلزی و صنایع وابسته به آن‌ها می‌پردازد و در تولید سولفات سدیم (88%)، پشم‌ِشیشه و عایق لوله (73%)، کائولن فراوری‌شده (67%)، مس نورد و اکستروژن، مواد نسوز، نمک خوراکی، ایزوگام و کنستانترۀ زغال‌سنگ کشور سهم قابل‌توجهی دارد. سود خالص صدر تأمین در سال 98 به میزان 202% نسبت به سال 97 رشد داشته‌است که بسیار بالاتر از رقباست (امید 60 و معادن 37%). رشد سود خالص تلفیقی این بخش 136% و سود خالص شرکت اصلی 202% بوده‌است.

هلدینگ سیمان تأمین30% از ظرفیت تولید سیمان و کلینکر و 33% از فروش سیمان کشور را در اختیار دارد و 24% از صادرات سیمان و کلینکر در سال 98 از این راه انجام گرفته‌است. شاخص‌های عملکردی این بخش یعنی افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش داخلی و صادرات (51% افزایش صادرات) مثبت و امیدوارکننده هستند. 74% شرکت‌های این بخش نیز به بورس پیوسته‌اند. رشد سود خالص سیتا در سال 98 معادل 163% بوده و رقیبش سیدکو 77%. سود خالص بخش تلفیقی در خرداد 99 معادل 196% و سود شرکت اصلی 263% است.

هلدینگ صنایع عمومی تأمین به تقویت امنیت غذایی جامعه توجه دارد و با دارا‌بودن سهام 19 شرکت پرتفوی متنوعی را در اختیار دارد. این بخش 100.000 میلیارد سرمایه دارد، ارزش روز شرکت‌های بورسی‌اش 29.000 میلیارد ریال است، فروشش نسبت به سال 97 برابر 61% رشد کرده و سود ناخالصش 72%. سهمش از ظرفیت تولید شیر کشور نیز 5/1% است که برنامه دارد آن را به 10% برساند. سود خالص گروه کشاورزی و دامپروری تأمین 20% رشد داشته‌است.

هلدینگ توسعۀ انرژی تأمین نیز به تأمین بخشی از آب و برق (1900 مگاوات) کشور می‌پردازد. این بخش از سال 96 با روندی فزاینده از زیان خارج شده و در سال 98 برابر 15% افزایش تولید انرژی الکتریکی و 14% سود عملیاتی را شاهد بوده‌است.

هلدینگ کشتی‌رانی تحت تأثیر تحریم‌هاست، اما با 12098 میلیارد تومان درآمد عملیاتی، درآمدهای عملیاتی‌اش در سال 98 معادل 53% و سود خالصش 94% (2237 میلیارد تومان) رشد داشته‌است.

هلدینگ خدمات ارتباطی رایتل، پس از 8 سال فعالیت، در سال 98 به سودآوری 113 میلیاردتومانی رسید. رایتل 3/5 میلیون کاربر و 45000 میلیارد ریال سرمایه دارد و سهامش در سال 99 در فرابورس عرضه شد. این هلدینگ قصد دارد تا سال 1404 بتواند 15% از سهم بازار را در اختیار بگیرد.

در سال 99 نیز 10 تا 15% سهام صبا تأمین، لاستیک یزد، سیمان تأمین، تأمین سرمایۀ امین، کشاورزی و دامپروری ملاردشیر، پتروشیمی مروارید، سرمایه‌گذاری هامون شمال، زغال‌سنگ پروده طبس، صنایع عمومی، شیمی‌بافت، چوب خزر کاسپین، محصولات کاغذی لطیف، کارگزاری صبا تأمین، سیمان آبیک و آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران را در بازار بورس عرضه کرده و برنامه دارد در زمستان 99 بخش‌هایی از سهام این شرکت‌ها را به فروش بگذارد: رایتل، سرمایه‌گذاری صنایع لاستیک (نخ‌تایر صبا)، افق تأمین انرژی طوس، پخش اکسیر (مربوط به هلدینگ تیپیکو)، سابیر (از هلدینگ سیمان تأمین) و پالایشگاه ستارۀ نفت خلیج فارس.

بازدهی عرضه‌های اولیه تا میانۀ شهریور 99 بدین ترتیب است: شستا 350%، سرمایه‌گذاری پویا 236، صنایع لاستیک یزد 189، صبا تأمین 175، پلیمر آریا سلول 117، پتروشیمی ارومیه 105، تولید انرژی برق آبادان 100، زرماکارون 88، بهساز کاشانۀ تهران 63، تأمین سرمایۀ امین 59، توسعۀ مسیر برق گیلان 44، ملاردشیر 37، پگاه گلپایگان 25، لیزینگ پارسیان 18، رایان هم‌افراز 13، دناآفرین فرک 6 و پیوندگستر پارس 4%.

افزودنی است که از ابتدای سال 88 تا پایان شهریور 99 تعداد 51 افزایش سرمایه در مجموعۀ شستا صورت گرفته‌است؛ یعنی جمعاً 128510 میلیارد ریال، و قرار است تا پایان سال 99 نیز 74393 میلیارد ریال دیگر به سرمایه افزوده شود. این افزایش سرمایه‌ها جهت تسریع در اجرای پروژه‌‌های توسعه‌ای، افزایش ظرفیت تولید، کاهش هزینه‌ها، اصلاح ساختار مالی و بهبود قدرت رقابتی شرکت‌ها انجام می‌شود.

آخرین آمارها و تحلیل‌ها

اما اگر آخرین آمارها و تحلیل‌های مربوط به سهام شستا را بخواهید، پایگاه خبری-تحلیلی وقایع روز از رسانه‌هایی است که در آذرماه امسال تحلیل‌های مفید و دقیقی را دربارۀ آن ارائه داده‌اند. این پایگاه بیان می‌کند که در حال حاضر به‌طور متوسط 10% از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستاست و با عرضه‌های اولیۀ پیش رو این ارزش به مرزهای 15% خواهد رسید. مقدار سهام شناور این شرکت 10.42% و ارزش بازار 2238400 میلیارد ریال است. براساس محاسبات قیمت سهم شستا بر ارزش خالص دارایی‌های آن (P/NAV) حدود 61% است. EPS شرکت بر اساس دورۀ سه‌ماهۀ سال جاری مقدار 553 ریال است و مبنای سود و زیان دوازده‌ماهۀ اخیر (TTM) عدد 2875 است. P/B آن نیز عدد  9/6 و P/E شستا 73/9 محاسبه شده‌است. شستا از نظر حجم معاملات در رتبه 17 با حجم میانگین 74 میلیون برگه سهام جای گرفته و درصد بازدهی این سهم در بازه های زمانی مختلف از زمان عرضه‌شدن در بازار بورس به شرح زیر است: بازده در سه ماه: 32ـ %، بازده در شش ماه: 102%، بازده در نُه ماه: 239%. رتبۀ نقدشنودگی شستا در سه ماه 14، در شش ماه 5 و در نُه ماه 4 دانسته شده‌است. همچنین بیان می‌کند که شستا شرکتی چندوجهی است و تم درآمدی دلاری در آن پررنگ‌تر است، زیرا عمدۀ شرکت‌های دارویی پرتفوی شستا از افزایش نرخ دلار سود خوبی کسب می‌نمایند، شرکت‌های فلزی و سیمانی و معدنی هم همین‌طور. زیرا بحث صادرات این محصولات نیز بسیار پررنگ است. با اینکه شرکت‌های ارزبر نیز در پرتفوی شستا وجود دارند، به‌صورت کلی افزایش نرخ دلار در سهام شستا تأثیر مناسبی می‌گذارد. و در پایان نتیجه می‌گیرد که تا میانۀ دی‌ماه، با توجه به شرایط سیاسی-اقتصادی ناشی از کنش‌های بودجۀ مجلس و دولت و سال نو میلادی، انتظار روندی ملایم نزولی خواهیم داشت. اما از بازۀ زمانی نیمۀ دی‌ماه تا نیمۀ اردیبهشت 1400 انتظار رشد سهام شستا و رسیدن به 38.000 ریال بسیار محتمل است. نوسان قیمت در بازه 35.000 ریال الی 40.000 ریال کاملاً محسوس است. حرکت و روند صعودی بعدی این نماد از این محدوده به سمت 50.000 ریال در آینده مورد توجه بسیاری از سهامداران خواهد بود.