همراه بورس

7 سهم پرسود در بورس خودرو؟

بورس خودرو چیست؟ کدام سهام در بورس خودرو پرسودتر است؟

به دور از احساس و منطقی عمل کنید! این توصیه برای تمام کسانی که می‌خواهند در بازار بورس معامله کنند کاربرد دارد. شاید از یک برند خوش‌تان نیاید، اما اگر سهام آن سود خوبی را برایتان رقم می‌زند، نخریدن آن به‌خاطر خصومت شخصی کار درستی است؟!!!

احتمالاً دل خیلی خوشی از خودروهای داخلی ندارید! کیفیت پایین، قیمت بالا، عدم ارائه خدمات مناسب و هزار و یک مشکل دیگر؛ اما در هر صورت، یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایران، صنعت خودرو است. دو ابرقدرت این صنعت یعنی ایران خودرو و سایپا، جزو بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور محسوب می‌شوند و از سال‌ها پیش سهام‌شان را در اختیار خریداران قرار داده‌اند.

در این مقاله به‌طور مفصل راجع به سهام این دو خودروساز و البته دیگر رقبای کوچک‌تر آن‌ها صحبت می‌کنیم و در عمق دریای بورس خودرو غواصی می‌کنیم! می‌‌دانید بورس خودرو چیست؟!

منظور از بورس خودرو چیست؟

تمام شرکت‌هایی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، متعلق به صنعتی خاص هستند؛ حتی اگر نخواهیم دیدمان را محدود به بازار بورس کنیم، باز هم این حقیقت راجع به همه کسب‌و‌کارها وجود دارد. بوتیک‌ها جزو صنعت پوشاک هستند و رستوران‌ها جزو مشاغل صنعت خوراک هستند.

در بورس صنایع مختلفی حضور دارند. در واقع باید بگوییم شرکت‌هایی که سهام‌شان در این بازار عرضه می‌شوند، جزو صنعت‌های گوناگون و متنوعی هستند. از صنعت اطلاعات و ارتباطات گرفته تا صنایع سیمان، آهن و گچ! تمام شرکت‌هایی که در یک حیطه مشخص فعالیت می‌کنند، در کنار هم داخل یک گروه صنعتی– که مربوط به زمینه فعالیت‌شان است – قرار می‌گیرند.

خب همان‌طور که انتظار می‌رود، خودروسازی هم به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور، دارای شرکت‌های مختلفی در بازار بورس است.

وقتی صحبت از بورس خودرو باشد، منظور صنعت خودروسازی و ساخت قطعات است؛ یعنی تمام شرکت‌هایی که در این دو زمینه فعالیت می‌کنند – و سهام‌شان را در معرض فروش قرار داده‌اند – در این مجموعه قرار می‌گیرند.

نکته: نباید بورس خودرو را با فروش خودرو در بورس کالا اشتباه بگیرید. این دو مقوله کاملاً مجزا از یکدیگر هستند.

بیایید راجع به نمادهای شرکت‌های خودروسازی در بورس صحبت کنیم.

نماد شرکتها در بورس خودرو: همهچیز با "خ" شروع میشود

به هر شرکتی که سهامش را وارد بورس می‌کند، یک نماد اختصاص داده می‌شود. یک قاعده کلی در رابطه با تمام نمادها وجود دارد. آن هم اینکه هر نمادی حرف اول گروه صنعتی‌ای که در آن قرار دارد را قبل از نامش یدک می‌کشد! حرف اول گروه صنعتی خودرو چیست؟! خ! سوال انقدر ساده شنیده بودید؟!!!

با این اوصاف وجه مشترک تمام شرکت‌های گروه خودرو در بازار بورس، شروع نام نماد آن‌ها با حرف “خ” است. حالا می‌دانید هرجا نمادی دیدید که حرف اول آن خ باشد، یعنی زیرمجموعه گروه صنعتی خودرو است!

در ادامه برخی از این نمادها را باهم بررسی می‌کنیم.

هفت نماد معروف گروه صنعتی خودرو

 

بیش از 30 شرکت در حوزه خودروسازی و ساخت قطعات، سهام‌شان در بازار بورس ارائه کرده‌اند. احتمالاً نیازی به گفتن نیست، اما اجازه دهید بگوییم. ایران خودرو و سایپا بیشترین حجم بازار را در این گروه به خود اختصاص داده‌اند. حتی می‌توان گفت حجم بسیار زیادی از کل بازار!

 

1) خساپا (سایپا)

نماد کمپانی سایپا، خساپا است! خ اول نشان‌دهنده گروه خودروسازی است و در ادامه نام سایپا را داریم. البته با کمی تغییر و حذف حرف “ی”. با توجه به تغییر دائمی شاخص‌ها، شاید ارائه اعداد کار درستی نباشد، اما خالی از لطف هم نیست!

در زمان نگارش این مقاله، ارزش هر سهم خساپا 243 تومان است که نسبت به روز قبل 0.41 درصد کاهش پیدا کرده. همچنین این نماد با حجم معاملات 1030 میلیون سهم، ارزش معاملاتش را به عدد 248 میلیارد تومان رسانده است.

2) خودرو (ایران خودرو)

خودرو نماد انحصاری کارخانه ایران خودرو است. دیگر غول صنعت خودروسازی که مانند برادر دوقلویش (خساپا) روندی نزولی را طی می‌کند. (تاکید می‌کنیم که در زمان نگارش این مقاله).

قیمت هر سهم خودرو در حال حاضر 267 تومان است که 1.84 درصد کم‌تر از ارزش روز قبل است؛ اما حجم معاملات این نماد با خساپا تفاوت زیادی دارد و کم‌تر از نصف آن است. حجم معاملات این نماد 504 میلیون سهم است که که ارزش معاملاتی نزدیک به 135 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

3) خپارس (پارس خودرو)

یکی دیگر از خودروسازهای قدیمی کشور، پارس خودرو است. این کارخانه با سابقه، سهامش را با نماد خپارس در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا آن‌ها را در سود و زیان خود شریک کند. بد نیست بدانید که نماد خپارس از نظر حجم معاملات حتی نزدیک به خودرو و خساپا هم نیست! اما ارزش هر سهم آن، برابر است با مجموعه ارزش هر سهم این دو نماد بزرگ!

هر سهم خپارس 592 تومان ارزش دارد که نسبت به روز قبل افتی 2 درصدی داشته است. حجم معاملات این نماد تنها کمی بیش 4 میلیون سهم است. این حجم، ارزش معاملات را به 2.5 میلیون تومان – ناقابل – رسانده است.

4) خکرمان (کرمان خودرو)

شاید کرمان خودرو نسبت به 3 شرکت قبلی که نماد آن‌ها را معرفی کردیم، حرفی برای گفتن نداشته باشد؛ اما برعکس آن‌ها در این بازار نابه‌سامان روندی صعودی دارد.

ارزش هر سهم این نماد، با رشد 1.9 درصدی، کمی بیشتر از 400 تومان است. بیش از 26 میلیون سهم خکرمان معامله شده که ارزش معاملات آن را به رقم 10 میلیارد و 700 میلیون تومان رسانده است.

5) خزامیا (زامیاد)

زامیاد یکی دیگر از نام‌های آشنا در گروه خودروسازی و ساخت قطعات است. گرچه این نماد هم در حال حاضر وضعیت رو ‌به‌ افولی دارد. چه از نظر روند نزولی‌ای که دارد و چه از نظر حجم بازار و ارزش معاملات!

هر سهم خزامیا 844 تومان می‌ارزد (بیشتر از تمام نماد‌هایی که تا به اینجا معرفی کردیم). این عدد پس از سقوط 2 درصدی خودش را نشان داده است. حجم معاملات در نماد بسیار ناچیز است. تنها 2.5 میلیون سهم! همین باعث شده که ارزش معاملات هم عدد کوچکی باشد: تنها 2 میلیون و 900 هزار تومان!

6) خاور (ایران خودرو دیزل)

این نماد مربوط به کارخانه ایران خودرو دیزل است. زیرمجموعه ایران خودرو که در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعالیت می‌کند. البته نماد خاور، از همه‌نظر کوچک‌تر از نماد خودرو – نماد اصلی ایران خودرو – است؛ اما ارزش هر سهم آن بسیار بیشتر است: 630 تومان! با افت 4 درصدی!!

حجم معاملات این نماد بسیار پایین است. خریدو فروش 4.5 میلیون سهم، ارزش این معاملات را کمی پایین‌تر از 2 میلیون و 900 هزار تومان ثابت کرده است.

7) خکاوه (سایپا دیزل)

این نماد هم مرتبط با یکی از زیرمجموعه‌های کارخانه اصلی سایپا است؛ اما درست مثل تفاوت بین خاور و خودرو، خکاوه و خساپا هم تفاوت‌های زیادی با هم دارند. علی‌الخصوص در شاخص‌های حجم بازار و حجم معاملات.

ارزش هر سهم این نماد 382 تومان است. حجم معاملات آن هم کمی بیش از 16 میلیون سهم است. ارزش این معاملات برابر است با 6 میلیون و 100 هزار تومان.

محض یادآوری و تاکید: تمام اعدادی که در این قسمت ارائه شدند، مربوط به زمان نگارش این مقاله هستند. هدف از نوشتن آن‌ها، ارائه یک دید کلی به شما همراهان عزیز است.

در کنار این 7 نماد، شرکت‌های بزرگ و کوچک دیگری هم در گروه صنعتی خودروسازی و ساخت قطعات وجود دارند؛ اما این 7 مورد معروف‌ترین آن‌ها هستند.

رهبر گروه بازار خودرو کدام است؟

جواب کوتاه می‌شود خساپا! اما از آن‌جایی که شما ذهن پرسشگری دارید و مو را از ماست بیرون می‌کشید، ما هم خودمان را موظف می‌دانیم که مفصل راجع به این موضوع صحبت کنیم. می‌دانید منظور از رهبر یا لیدر در بازار بورس چیست؟

همان‌طور که از نام این اصطلاح مشخص است، منظور از رهبر گروه، نمادی است که تاثیر زیادی بر دیگر نمادها می‌گذارد. همچنین در نگاه وسیع‌تر، لیدر گروه، تا حد بسیار زیادی وضعیت گروه در کل بازار را هم مشخص می‌کند. حالا این لیدر چگونه مشخص می‌شود؟

عوامل موثر در انتخاب لیدر یک گروه

اگر می‌پرسید که لیدر چگونه مشخص می‌شود، باید بگوییم عوامل بسیاری در این انتخاب دخیل هستند. مثلاً میزان سرمایه‌ای که هر شرکت در اختیار دارد، تعداد سهامی که برای عرضه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، میزان نقدینگی ورودی هر نماد و …، هرچقدر اعداد این شاخص‌ها بالاتر باشد، شانس آن نماد برای لیدر شدن بیشتر است.

در گروه خودرو، خساپا بیشترین حجم معاملات را در اختیار دارد. حتی اختلاف این نماد با نماد بعدی، یعنی خودرو هم بسیار چشمگیر است. از آنجایی که حجم معاملات رابطه مستقیمی با ارزش آن‌ها دارد – البته با درنظر گرفتن قیمت سهام – خساپا لیدر گروه خودرو محسوب می‌شود.

اما یک نکته را فراموش نکنید: هر گروه صنعتی بر کل بازار اثر می‌گذارد!

میزان تاثیر گروه خودرو در بازار بورس: زیاد!

همان‌طور که شاخص‌ صعودی یا نزولی هر نماد، بر دیگر نمادهای گروه تاثیر می‌گذارد، شاخص یک گروه هم بر کل بازار اثر می‌گذارد. گروه خودرو یکی از بزرگ‌ترین صنایع بازار بورس است که اگر حال خوبی داشته باشد، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی روند تمام بازار داشته باشد.

برای مثال خساپا را درنظر بگیرید. این نماد نه‌تنها در بازار خودرو، بلکه در میان تمام نمادهای بازار بورس بیشترین حجم معاملات را دارد؛ نماد خودرو متعلق به ایران خودرو هم گرچه سهم کوچک‌تری از بازار را در اختیار دارد، اما هم‌چنان جزو نمادهای اصلی و بزرگ محسوب می‌شود که تاثیر بسیاری روی تمام نمادها می‌گذارد.

به همین خاطر می‌توان گفت بورس خودرو، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های صنعتی حاضر در این بازار، تاثیر زیادی در روند کل مجموعه دارد.

کدام سهام در بورس خودرو پر سود تر است؟

این از آن دسته سوال‌هایی است که نمی‌توان هیچ پاسخ دقیقی به آن داد. از یک طرف اعداد و ارقام دائماً در حال تغییر هستند. معلوم نیست زمانی که شما در حال خواندن این مقاله هستید، کدام نماد بالا کشیده و کدام نماد زمین خورده است.

از طرف دیگر اتفاقات غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده، جزئی جدانشدنی از تمام جریانات در این کشور هستند. هر لحظه ممکن است تقی به توقی بخورد و تمام معادلات به‌هم بریزد. پس با کسب اجازه از شما، سهمی را معرفی نمی‌کنیم و سیگنال نمی‌دهیم؛ اما در عوض نکاتی را گوشزد می‌کنیم که برای انتخاب سهم مناسب کمک‌تان می‌کند.

اول از همه اینکه اگر قصد انجام معامله در بازار بورس را دارید، یاد گرفتن تحلیل تکنیکال برایتان به ضرورت نفس کشیدن است. معامله کردن بدون این دانش، مثل جنگیدن بدون تفنگ است! حالا نه انقدر خشن!

هنگام تحلیل شاخص‌ها، یک نکته را فراموش نکنید: تمام اتفاقات خوب و منجر به سود، در نقاط حمایتی شاخص رخ می‌دهند.

افزایش تقاضا به‌معنای افزایش قیمت سهم و در نتیجه رسیدن به سود است. 4 اتفاقی که باعث افزایش تقاضا در یک سهم می‌شود، موارد زیر هستند:

  • رشد شاخص صنعت
  • نشر اخبار مثبت
  • وارد شدن پول هوشمند یا اسمارت مانی به گروه
  • اخبار مربوط به افزایش سرمایه در نمادهای مختلف گروه ها

حرف آخر...

منظور از عبارت بورس خودرو، شرکت‌های خودروساز هستند که زیرمجموعه گروه صنعتی خودرو و ساخت قطعات محسوب می‌شوند. نمادهای موجود در این گروه، همگی با حرف “خ” شروع می‌شوند و بزرگ‌ترین آن‌ها خساپا (سایپا) و خودرو (ایران خودرو) هستند.

نمادهای این گروه، جزو بزرگ‌ترین نمادهای کل بازار بورس هستند و به همین خاطر این گروه صنعتی، نقش مهمی در روند کلی بازار بورس دارد؛ یعنی حال خوب بورس خودرو نشان‌دهنده حال خوب کل بازار است!

این مقاله را با دوستان‌تان که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند به اشتراک بگذارید تا با اطلاعات بیشتری پول‌های‌شان را خرج کنند.