همراه بورس

تقسیم بندی انواع بازار بورس در ایران به صورت زیر است:

 

در واقع بازار بورس در ایران به 4 دسته کلی تقسیم میشود:
بورس اوراق بهادار، فرابورس ، بورس انرژی و کالا است و همه‌ی آنها تحت نظارت سازمان بورس هستند.

 

این نوع بورس در ایران باسابقه ترین بازار بورس است. در این نوع بورس سهام شرکتها و اوراق مشارکت خرید و فروش میشود و عموم سرمایه گذاران در این بخش فعالیت دارند در گذشته معاملات بورس بسیار محدود بود و در حد هفته ای یک روز اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینکه معامله های بورسی با استفاده از موبایل و رایانه انجام میشود سازوکار بازار بورس نیز تغییر کرد.

سهام شرکتهایی که در نتوانستند به دلایلی چون عدم شفافیت، سودآوری نامناسب و…. به بازار بورس راه پیدا کنند در فرابورس معامله میشود. فرابورس دارای5 بازار است: بازار اول، بازار دوم، بازار سوم(عرضه)

بازار ابزارهای نوین مالی و بازار پایه. شرکتهای سهامی در بازار اول و دوم و سایر اوراق بهادار صرفا در بازار ابزار نوین مالی پذیرفته میشوند.

در این نوع بورس عرضه کنندگان کالای خود را پس از کارشناسی و قیمت گذاری توسط کارشناسان به خریداران عرضه میکنند. این بورس برای کسانی است که میخواهند از ریسک نوسان قیمت در امان بمانند و یا از این نوسانات استفاده کنند و سود خود را به بیشترین حالت برسانند.

این بورس از سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرده و امکان معامله حامل های انرژی مثل نفت، گاز، بنزین، برق و…. و اوراق بهادار مرتبط با انها وجود دارد. در این بورس هرکالایی که که پایه انرژی داشته باشد را میتوان معامله کرد. یکی از کارکردهای مهم این بورس صادرات انرژی به کشورهای همسایه است.