همراه بورس

بورس کالا

6 کارکرد اصلی بورس کالا

در این مقاله قصد داریم به معرفی بورس کالا بپردازیم . در ابتدا بورس کالا در جهان و سپس بورس کالا در ایران را مورد بررسی قرار میدهیم . مطالعه روند پیدایش و پیشرفت بازارهای کالایی در دنیا نشان می‌دهد که ظهور و گسترش این بازارها در اقتصاد کشورها از قرن نوزدهم به بعد به دنبال رفع برخی از نیازهای اقتصادی و در بسیاری از موارد حل مشکلات و موانع در بازار کالاها بوده است.

به عبارت دیگر، وجود برخی مشکلات در بازار کالاها (به هر دلیلی در زمینه تولید، تقاضا و توزیع) و نتایج آن، شامل نوسانات قیمت کالاها و همچنین نقائص و ناموفقیت‌های بازار سنتی از یک سو، و فواید و مزایای تأسیس بورس‌های کالایی و توانایی آن‌ها در حل مشکلات فوق‌الذکر از سوی دیگر، انگیزه‌ها و عوامل اصلی برای پیدایش بازارهای کالایی در اقتصاد کشورهای مختلف هستند. مشکلات بازار سنتی شامل نوسانات ناصادقانه و عدم شفافیت در تعیین قیمت و نقصان تضمین‌های لازم برای معامله‌گران از مهمترین دلایل تأسیس بازارهای کالایی در کشورها می‌باشند.

در ایران نیز، اولین قدم برای ایجاد زمینه‌ای برای فعالیت بازارهای کالایی به منظور ایجاد یک بازار رقابتی و کارآمد، که به رشد تولید و سرمایه‌گذاری منجر شود و از بین ببرد فرصت‌های رانت‌خواری، تبدیل مالیات و کسب درآمدهای ناشروع را، در قانون برنامه پنج‌ساله سوم توسعه اتخاذ شد. بورس کالای ایران، که از ادغام سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی تشکیل یافته است، نقش بسیار مهمی در بهبود بازارها و فعالیت‌های تولیدی و تسهیل رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد.

از مهمترین کارکردهای بورس کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تنظیم بازار رقابتی و قانونی برای تعیین قیمت‌های عادلانه؛
  • فراهم کردن تأمین مالی در مدت زمان کوتاه با کمترین هزینه؛
  • تضمین اجرای تعهدات طرفین در معاملات؛
  • ایجاد فرصت برای پوشش ریسک بر اساس بازار؛
  • توسعه بستر معاملات کالاهای استاندارد؛
  • کاهش هزینه‌های انجام معاملات؛
  • انتشار آمار معاملات به صورت لحظه‌ای جهت استفاده توسط مشارکت‌کنندگان بازار و تصمیم‌گیران اقتصادی؛
  • تسریع در تجزیه و تحلیل تخصصی اختلافات میان طرفین توافق‌نامه.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به اپ همراه بورس مراجعه کنید