همراه بورس

گزارش دیروز شاخص کل بازار بورس تهران

گزارش دیروز و هفته گذشته بازار بورس تهران | 18 تا 22 شهریور 1402

 

بر اساس این گزارش در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع نزولی بود و شاخص برای 3 روز متوالی نزول کرد. شاخص کل در حالی که در هفته پیش به نیمه کانال 2.1 میلیونی صعود کرده بود، در هفته اخیر ریزش کرد. در روز شنبه، شاخص کل 21،271 واحد پایین آمد و 946 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه، شاخص 5،973 واحد افت کرد و 406 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

روز دوشنبه، شاخص 976 واحد پایین آمد و 83 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه، شاخص کل 4،633 واحد صعود کرد و 221 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

در آخرین روز هفته نیز، شاخص 308 واحد ریزش کرد و 181 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد.

روند هفته گذشته شاخص بورس

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهار‌شنبه، شاخص کل 24،214 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.1 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8،408 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.1 درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 میلیارد و 255 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 میلیارد و 130 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 30 درصدی داشته است.

در مجموع کل هفته، 837 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 367 میلیارد تومان بود.

بدین ترتیب، بازار در این هفته با افت ارزش معاملات و خروج سرمایه مواجه بود و سرمای پاییز زودرس در بازار حس شد. برخی از ناظران پیش بینی کرده بودند که با توجه به تعطیلی روز شنبه، معاملات در روز چهارشنبه رونق و رمق چندانی نداشته باشد.

تحلیل گران خوشبین معتقدند بازار در سطح فعلی با حمایت مواجه است و با انتشار گزارشات ماهانه و 6 ماهه وضعیت بازار بهبود خواهد یافت. این تحلیل گران معتقدند افزایش قیمت نفت در میان مدت اثر مثبت بر بازار سرمایه خواهد داشت.

در مقابل تحلیلگران بدبین بر نشانه‌های بی‌اعتمادی معامله گران انگشت می‌گذارند و معتقدند نبود جریان پول و سطح پایین معاملات نشان می‌دهد که بازار به اتفاق تازه‌ای نیاز دارد که در چشم انداز غایب است.

در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل با افت 308 واحدی روبه‌رو شد و هم‌چنین شاخص کل هم‌وزن با 581 واحد کاهش یافت. در معاملات شنبه، شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، مدیریت صنعت شوینده توسعه صنعتی بهشهر (شوینده) و لیزینگ پارسیان (ولپارس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند. همچنین در فرابورس، شرکت‌های آ.س.پ (آ.س.پ)، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) و سرمایه‌گذاری تدبیرگران (سدبیر) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به روز قبل داشتند.

در بورس، نمادهای کمنگنز (معادن منگنز ایران)، وایران (لیزینگ ایرانیان) و بکام (کارخانجات تولیدی شهید قندی) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت را داشتند. در معاملات فرابورس نیز، شرکت توزیع دارو پخش (دتوزیع)، سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر) و داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) بیشترین کاهش قیمت را نسبت به روز قبل داشتند.

در معاملات چهارشنبه، 69 نماد صف خرید داشتند و 41 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش کل صف‌های خرید با افزایش 23 درصدی نسبت به روز قبل به 221 میلیارد تومان افزایش یافت و ارزش کل صف‌های فروش نیز با افزایش 5 درصدی به 376 میلیارد تومان رسید.

در روز چهارشنبه، شاخص‌های بورس تهران و شاخص هم‌وزن با روند دوگانه‌ای روبرو شدند. این شاخص‌ها در نیمه اول رشد داشتند و در نیمه دوم با رشد عرضه‌ها کاهش یافتند. همچنین خروج پول حقیقی به میزان 181 میلیارد تومان نیز در این روز مشاهده شد. نماد وبملت بیشترین خروج سرمایه را داشت و پس از آن، نمادهای فملی، خبهمن، شبندر، وتجارت، خگستر و خودرو بیشترین خروج پول را ثبت کردند.

در روزهای اخیر، با توجه به رشد قیمت نفت و گزارشات افزایش درآمد نفتی دولت، بازار نشانه‌هایی از رونق دارد. تحلیلگران معتقدند که رشد قیمت نفت در میان مدت می‌تواند به رونق بازار سرمایه کمک کند و سیگنال مثبتی برای سهامداران باشد.

راستی با استفاده از همراه بورس میتوانید به صورت روزانه از وضعیت بازار و نماد ها اطلاعات کسب کنید و ریز اتفاقات بازار رو رصد کنید.